عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی
عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی2

کلمه هیدرو به معنای آب است و سیستم های هیدرولیکی سیستم هایی هستند که با استفاده از فشار آب یا سایر مایعات قدرت بیشتری را خلق می کنند. با توجه به این که فلزات در تماس با آب دچار زنگ زدگی می شوند، در حال حاضر در سیستم های هیدرولیکی، روغن جایگزین آب شده است.
یکی از ماشین آلات راه سازی که از این سیستم استفاده می کند، بیل هیدرولیکی (Hydraulic Excavator) می باشد. همانند هر سیستم دیگری، سیستم‌ های هیدرولیکی نیز در معرض نقص و خرابی قرار دارند. به همین دلیل، عیب‌ یابی و تعمیر به موقع آن‌ ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
ما نیز قصد داریم تا در این بخش از آسیا ماشین به نحوه عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی بپردازیم.

روش عیب یابی هیدرولیک بیل مکانیکی

پیش از بررسی طرز عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی باید منشا به وجود آمدن مشکل در بیل مکانیکی را مورد بررسی قرار دهیم. موارد مختلفی می توانند منجر به بروز مشکل شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

سیستم هیدرولیکی بیل مکانیکی غیر فعال شده است

1 – سیستم هیدرولیکی بیل مکانیکی غیر فعال شده است

هیچ سیستم هیدرولیکی بدون وجود مایعات کار نمی کند. عدم وجود روغن کافی می تواند عملکرد سیستم هیدرولیکی را دچار اختلال کند. در برخی از موارد نیز روغن به اندازه کافی در سیستم هیدرولیک وجود دارد، اما ناسازگاری روغن با سیستم هیدرولیک، عملکرد این بخش را مختل می کند. همچنین در برخی موارد احتمال نشتی هوا در خط مکش پمپ غیرفعال شده نیز وجود دارد. در این موارد لازم است با توجه به شرایط، این قطعه از بیل مکانیکی را تعمیر یا تعویض کنید.
در کنار این موارد برای عیب یابی صحیح سیستم هیدرولیکی بیل مکانیکی، خرابی درایو پمپ، تسمه ها و کوپلینگ ها نیز باید بررسی شود. به این موضوع نیز داشته باشید که میزان بار متحمل شده بیل مکانیکی بیش از حد مجاز نباشد. در صورت برطرف نشدن مشکل با موارد قبلی اطمینان حاصل کنید که پمپ شما فرسوده یا کثیف نشده باشد.

2 – سیستم بیل مکانیکی به طور نامنظم کار میکند

در برخی از موارد گرچه بیل مکانیکی هنوز غیر فعال نشده است، اما مشخص است که کارایی همیشگی خود را ندارد. در این موارد بهتر است برای جلوگیری از آسیب بیشتر هر چه سریع تر به یک تعمیر کار متخصص مراجعه کنید.

مراحل عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی در این شرایط

• ممکن است روغن بیل مکانیکی بیش از حد سرد شده باشد، آن را چک کنید.
• کثیف بودن برخی اجزا را بررسی کنید.
• سیستم مکش را از نظر هواگرفتگی و نشتی بررسی کنید.

3 – سیستم به کندی کار می کند

در صورتی که سرعت، پایین تر از حد معمول است، برای عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی به موارد زیر توجه داشته باشید:

مراحل عیب یابی سیستم هیدرولیکی بیل مکانیکی در این شرایط

  • اجازه دهید روغن قبل از کار کردن با دستگاه گرم شود.
  • پمپ، سوپاپ ها، سیلندرها و غیره که خراب شده اند را در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کنید.
  • تنظیمات نادرست روزنه ها، دریچه های کمکی و غیره را بررسی کرده و طبق دفترچه راهنما تنظیم کنید.
  • در صورتی که روغن نشت می کند، اتصالات را سفت کرده یا خطوط آسیب دیده را تعویض کنید.

4 – سیستم خیلی سریع عمل می کند

این اتفاق معمولا به این دلیل رخ می دهد که سرعت موتور بیش از حد بالا رفته باشد. دور موتور را کاهش دهید. در صورت برطرف نشدن مشکل به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

5 – سیستم بیل مکانیکی به طور نامنظم کار میکند

یکی دیگر از مشکلات سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی گرم شدن بیش از حد روغن در سیستم هیدرولیک است. عبور روغن از شیر تخلیه برای مدت زمان زیاد، علت اصلی این مشکل است. در صورت عدم استفاده از شیر کنترل، آن را به حالت خنثی برگردانید. در برخی از موارد استفاده از روغن کثیف یا نامناسب نیز می تواند موجب بروز این مشکل شود. همچنین ممکن است به دلیل دور موتور بالا نیز این اتفاق رخ دهد.

6 – سیستم بیل مکانیکی به طور نامنظم کار میکند

علاوه بر علت های قبلی موارد دیگری نیز وجود دارد که می تواند موجب بروز مشکل در عملکرد یک بیل مکانیکی شود. در ادامه به مهم ترین این علت ها اشاره خواهیم کرد:

  • چرخش شفت پمپ اشتباه است.
  • پمپ یا موتور نشتی داد.
  • شیر کنترل در حالت خنثی افت بار دارد.
  • دریچه کنترل از خارج نشتی دارد.